Uzun pozlamalı siyah-beyaz fotoğraf sanatında uzmanlaşın

Fotoğrafçı Stephen McNally'nin büyüleyici siyah-beyaz manzara fotoğraflarını nerede, ne zaman ve ne kadar uzun pozlama ile çektiğini keşfedin.
Gökyüzündeki bulutları bulanıklaştırmak için uzun pozlama ile çekilmiş bir binanın kalıntılarının siyah-beyaz bir fotoğrafı.

Çok sayıda sergi düzenlemiş olan Stephen McNally, uzun pozlamalı siyah-beyaz fotoğrafçılıkta uzmanlaşmış ve fotoğrafçının bu türe ilgisi yıllar içinde daha da artmış. Kuaför olarak çalışan McNally'nin fotoğrafçılığı onu dışarı çıkmaya, yeni yerler aramaya, tanıdık yerleri başka bir açıdan görmeye teşvik ediyor ve onda büyük bir tatmin duygusu yaratıyor.


Birçok kişi siyah-beyaz fotoğrafçılığı dramayı kontrast ve ton yoluyla vurgulama şekli nedeniyle tercih ediyor. Rengin yokluğu fotoğrafa farklı bir şekilde bakmanızı ve kompozisyona, konuya ve şekle odaklanmanızı sağlıyor. Siyah-beyaz ile uzun pozlamayı bir araya getirmek ise fotoğrafa ekstra gizem unsuru katıyor. Stephen'ın dediği gibi: "Uzun pozlamalı fotoğrafçılık gözün göremediği ancak fotoğraf makinesinin yakalayabildiği uhrevi bir dünya yaratıyor.

Burada Stephen'ın çalışmalarının süreç ve kit bakımından nasıl değişime uğradığını ve teknik konusunda neden bu kadar tutkulu olduğunu öğreniyoruz.

Neden siyah-beyaz uzun pozlama kullanılıyor?

Başka bir dünyadanmış gibi görünen bir manzarada sudan yükselen ağaç kütükleri ve kökleri.

Stephen McNally bu fotoğrafla ilgili olarak, "Orman dairesi, arazinin doğal su kaynağına dönmesi için ağaçları kestikten sonra göldeki ağaç kütüklerinin fotoğraflarını çekmek için Delamere, İngiltere'de bulunan Blakemere Moss'a gittim," diyor. "Kesilmiş ağaç kütükleri, konuyu öne çıkaran bir uzun pozlama tekniğiyle çekildiğinde mükemmel bir soyut minimalist görüntü ortaya çıkarıyor. Uzun pozlama suyu düzleştirerek ona bir buz katmanı görüntüsü veriyor." Canon EOS R6 ve Canon EF 24-105mm f/4L IS USM lens ( Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM lensin eski modeli) ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 40 mm, 7,3 sn, f/11 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Stephen McNally

Üzerinde bulutların bir girdap oluşturduğu, yıkılmış bir kayıkhane.

Stephen, terk edilmiş bir kayıkhanenin bu fotoğrafını Galler'deki Anglesey adasına bir ziyareti sırasında çekmiş. "Bu kayıkhaneyi gördüğümde, kapılar üzerindeki doku ve detaylar ve alttaki kopkoyu deniz yosunları ile oluşturduğu kontrast dikkatimi çekti. Grinin çok fazla tonu vardı ve beyaz tonların onun üzerindeki bulutlarda ortaya çıktığını hayal edebiliyordum," diyor. Canon EOS R6 ve Canon EF 16-35mm f/4L IS USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 16 mm, 4 sn, f/7,1 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Stephen McNally

Stephen gün batımında ve gün doğumunda deniz manzaraları gibi popüler konuları çekerek başlamış ancak daha zor bulduğu bir şeye geçmeye karar vermiş. "Bunu yapmaktan bıkmıştım; herkesin yaptığı bir şeydi. Kendimi daha fazla zorlamak ve fotoğraf makinesiyle daha fazla şey yapmak istedim," diyor.

Uzun pozlamanın cazip olması bir fotoğrafa gerçeküstü bir yan katmanın yanı sıra büyük ölçüde sürpriz unsurundan kaynaklanıyor. Deklanşörü kapatıp ekranı görene kadar fotoğrafın nasıl görüneceğini bilmiyorsunuz. Fotoğraf makinesinin deklanşörü uzun bir süre açık kaldığında su, bulutlar ve hatta insanlar gibi doğal hareket eden konuların oluşturduğu bir hareket izi yakalanır. Görüntünün bu kısmı sahnedeki, sabit oldukları için çok net görünen konularla kontrast oluşturur.

Stephen'ın söylediği gibi: "Fotoğraftaki uhrevilik beni içine çekiyor. Gözünüz dev dalgaların gelip gittiğini görse bile, uzun pozlama fotoğrafçılığı denizi düz gösteriyor. Uzun pozlamalı bir fotoğrafta her şeyi duraklatabiliyorsunuz; işin büyüsü buradan geliyor."

İdeal konumlar

Açık renkli bir arka plan üzerinde odağa alınarak fotoğraflanmış tek bir ağaç ve yukarıda hareket halinde yakalanmış bulutlar.

Stephen'a göre, siyah-beyaz bir fotoğrafın başarısı ton çeşitliliğiyle ilgilidir. "Çalışmalarım siyah-beyaz bir fotoğrafta saf beyaz ve saf siyahı ve bunların ardından farklı ton ve grenleri kullanma ilkesine dayanıyor. Düzenleme yazılımında, en altta bulunan 1 ile 12 arasındaki sayılar bana tüm tonları gösteriyor ve fotoğrafta 12 tonun birden olması mükemmel bir siyah-beyaz çekim yapmış olduğum anlamına geliyor." Canon EOS R6 ve Canon EF 16-35mm f/4L IS USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 20 mm, 30 sn, f/11 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Stephen McNally

Arka planında ağaçlar ve bir tarla bulunan eski bir çiftliğin kalıntıları ve yukarıda hareket halinde yakalanan bulutlar.

Stephen, "Histogramınızın ne dediğini görmek için her zaman bir test çekimi yapın. Bundan yola çıkarak enstantane hızınızı nasıl ayarlayacağınızı bilirsiniz," diyor. "Yanıp sönen ışıklarım [aşırı/yetersiz pozlama uyarıları] açık oluyor, böylece aydınlık alanların ne zaman parladığını görebiliyorum. Fotoğrafı olabildiğince çok pozlarsanız mümkün olduğunca çok veri yakaladığınızı bilirsiniz. Aydınlık alanlar çok parlak olursa kurtarılacak veri olmayacaktır." Canon EOS R6 ve Canon EF 16-35mm f/4L IS USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 16 mm, 38 sn, f/11 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Stephen McNally

Stephen, İngiltere'nin kuzey batısındaki aynı yerlere zaman zaman geri dönüyor. Orada sevdiği ağaçlar olduğunu ve mevsimlere göre nasıl değiştiklerini görmek istediğini söylüyor. Yeni bir yere gittiğinde önce manzarayı inceliyor ve geri dönmeyi planladığı noktaları zihnine kaydediyor.

"Deniz manzaraları çekiyorsanız gelgiti araştırmanız gerekir," diyor. "Normalde deniz çekilirken fotoğraf çekiyorum. Deniz yükselirken fotoğraf çekerseniz fotoğraf makineniz pozlama sırasında hareket eder ve görüntüleriniz net olmaz. Deniz çekilirken fotoğraf makinesi çok daha sabit kalıyor.

Stephen sonbaharda çekim yapmayı tercih ediyor çünkü uzun pozlamada doğal olarak fotoğraf makinesine daha fazla ışık girdiğinden, kapalı ve hatta bulutlu bir günde çekim yapmak daha iyi sonuçlar veriyor. "Sabah saat 02.00'de çıkmam gerekeceği için yaz ortasında çekim yapmıyorum. Genelde güneşin sabah 06.00'da doğduğu eylül ayında çekim yapmaya başlıyorum. Gideceğim yerleri, güneşin ne zaman doğduğunu ve ışığın nereye düşeceğini araştırıyorum. Hava kapalı ve parçalı bulutlu ise elimde kullanabileceğim bir malzeme olduğunu biliyorum," diye açıklıyor. Kullanabileceği ışığı ve ne kadar zamanı olacağını anlamak için fotoğraf makinesindeki histograma bakarak işe başlıyor.

Stephen'ın fotoğraflarında kısmen konudan kaynaklanan melankolik bir atmosfer var. Endüstriyel simge yapılara veya terk edilmiş binalara, yani bir zamanlar hayat dolu olan fakat artık kimsenin uğramadığı yerlere odaklanıyor. "Eski binalar beni çekiyor," diyor. "Kısa bir süre önce Galler'deki Anglesey adasındayken eski bir çiftlik evine rastladım (sağ üstteki fotoğrafa bakın) ve bu çiftliğin ne zamandır böyle harabe halinde olduğunu merak ettim. Çiftliğe bakmaktan neden vazgeçmişlerdi? Orada yaşayan ve çalışan insanlar neredeydi?"

Geçmişten kalan bu yapılar siyah-beyaz çekim için de ideal. "Siyah-beyaz fotoğrafçılıkta kompozisyon odak haline geldiği için güçlü olması gerekir," diye ekliyor.

Kit çantası favorileri

Aydınlık gökyüzünün oluşturduğu arka plana karşı bir binanın öne çıkan kalıntıları ve hareket eden bulanık bulutlar.

Stephen, bu Viktorya dönemi porselen üretim fabrikasının harabelerini çekerken aklından şunlar geçmiş: "İşçiler kilometrelerce yürümek zorunda kalmış olmalı çünkü etrafta başka bir şey yok. Porselen ve seramik üretiyorlarmış ve gemiler gelip bu ürünleri alıyormuş." Canon EOS R6 ve Canon EF 16-35mm f/4L IS USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 16 mm, 86 sn, f/11 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Stephen McNally

Bir uçurum kenarında topraktan bir tepe, arka planda sakin bir deniz ve yukarıda hareket etmeyen bulutlar.

Hava ve ışık koşulları doğruyken mümkün olduğunca çok çekim yapmak en iyisidir. "Bulutların veya suyun hareketi her zaman öngörülemez; bu çekiminizi mahvedebileceği gibi, harika bir sonuç elde etmenizi de sağlayabilir. Anglesey'de 100'den fazla fotoğraf çektim ama yalnızca 20'sini işledim ve kalanını sildim," diyor Stephen. Canon EOS R6 ve Canon EF 16-35mm f/4L IS USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 16 mm, 55 sn, f/11 ve ISO 160 değerlerinde çekilmiştir. © Stephen McNally

Fotoğraf makinesini yenilemek, Stephen'ın çalışma sürecini uyarlayabilmesini sağlamış. Canon EOS 450D (Canon EOS 850D'nin eski modeli) ile başlamış, ardından Canon EOS 60D (Canon EOS 90D'nin eski modeli) kullanmış ve en son Canon EOS R6'ya geçmiş. Aynasız fotoğraf makinesine geçmiş olsa da Stephen, Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R sayesinde en sevdiği EF lenslerini kalite üzerinde hiçbir etki olmadan kullanmaya devam ediyor.

"Canon EOS R6'nın dokunmatik ekranını seviyorum, çok sezgisel. F-stop veya ISO değerinizi değiştirmek için ekrana dokunmanız yeterli," diyor.

Stephen genellikle Bulb modunda çekim yapıyor. Bu da parmağı deklanşörde olduğu sürece deklanşörü açık tutmasını sağlıyor. Deklanşör kablosu kullanarak, fotoğraf makinesinde deklanşörün basılı tutulması nedeniyle oluşan titremeyi önleyebilirsiniz. "Bulb modu, karanlıkta veya 10 ya da 16 stop'lu ND [nötr yoğunluk] filtresiyle çekim yaparken deklanşörü uzun süre açık tutmak için gereklidir," diyor.

Stephen sık sık, bir zaman geçirme yolu olarak, çekime gittiğinde yanına birden fazla fotoğraf makinesi alıyor. Canon EOS R6'sı ile 20 dakikalık pozlama yaparken başka bir fotoğraf makinesini farklı bir açıdan çekim yapacak şekilde kurabiliyor, bu da beklerken onu oyalıyor.

Stephen'ın kit çantasındaki son araç, düzenleme yazılımı. RAW formatında ve renkli çekim yapıyor. Bu sayede düzenleme yaparken elinde kullanabileceği daha fazla bilgi oluyor. Ardından, Adobe Photoshop veya ücretsiz Canon Digital Photo Professional (DPP) gibi yazılımlarda düzenleme yapmadan önce görüntüsünü siyah-beyaza dönüştürüyor. "Seviye ve eğrileri ayarlıyorum ve bazı geçişler ekliyorum. Bir dosya üzerinde 10 dakikadan uzun bir süre çalışırsam dosyayı silerim. Çok fazla düzenleme yapmaktan kaçınmak istiyorum. Bu yüzden fotoğraf makinesinde işi doğru yapmaya çalışıyorum," diyor.

Mükemmel çekimi yapmak

Bir manzaranın ön planında bir ıstakoz sepeti, durgun görünen su ve arka planda hareket halinde yakalanmış bulutlar.

Doğa her zaman mükemmel bir kompozisyon sunmaz. Bu nedenle Stephen bir görüntüde dengeyi yakalamak için biraz müdahale etmeyi öneriyor. "Istakoz sepeti kadrajın yan tarafındaydı ama ben onu merkeze daha yakın bir konuma taşıdım. Her zaman ön planda bazı nesneler kullanmaya çalışıyorum. Daha önce suların sürüklediği bir ağaç parçası kullandım. Son derece soyut sahneler oluşturmayı seviyorum." Canon EOS R6 ve Canon EF 16-35mm f/4L IS USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 16 mm, 71 sn, f/11 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Stephen McNally

Durgun, açık renkli sulardan çıkan ağaç kökleri görüntüye bir heykel havası kazandırıyor.

Stephen, düşük ışıkta uzun pozlamalarla fotoğraf çekerken huzur buluyor. "Işığın ortaya çıkmasını beklerken dünya durmuş gibi geliyor. Etrafta kimse olmuyor. Sanki dünya size kalmış gibi oluyor," diyor. Canon EOS R6 ve Canon EF 24-105mm f/4L IS USM lens ile Canon Yuva Adaptörü EF-EOS R kullanılarak 80 mm, 36 sn, f/11 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Stephen McNally

Düşük ışık ve mükemmel bir uzun pozlamalı fotoğraf elde etme arayışı oldukça zorlu bir süreç. Stephen, "10 denemenin 9'unda sonuçlar başarısız oluyor," diyor. "Bu türü keşfetmek isteyenler için yapılacak en iyi şey, denemeler yapmak ve ilk ışıkta dışarı çıkmaktır," diye ekliyor.

"10 stop veya üzeri bir ND filtresine sahip olmak faydalı olacaktır. Alternatif olarak, şafaktan hemen önce, düşük ışıkta çekim yapabilirsiniz. Şafaktan önce 50 saniyeye kadar pozlama yapabilirsiniz. Bu da mükemmel sonuçlar verecektir. Ufuk daha karanlık olduğunda ters kademeli ND filtreleri de kullanıyorum çünkü güneş doğduğunda en aydınlık nokta ufuk olacaktır."

Bir çekim noktası bulun, gideceğiniz yeri araştırın, sabahın erken saatlerini yakalayın ve Stephen'ın uzun pozlama ile siyah-beyaz fotoğraflar çekme tekniğini deneyin. Stephen'ın son tavsiyesi ise şu: "Olabildiğince fazla bilgi edinin ve bunları uygulamaya koyun. Çaba göstermezseniz istediklerinizi asla elde edemezsiniz."



Yazan: Natalya Paul

İlgili ürünler

İlgili makaleler

Dünyayı monokrom fotoğraflamak

Renk körü fotoğrafçı Chris Ward, ince detaylara odaklanan görüntülerin nasıl oluşturulacağını anlatıyor.

Siyah-beyaz fotoğrafçılığa dair ipuçları

Düğünler ve manzaralardan spora ve portrelere kadar çarpıcı siyah-beyaz görüntülerin nasıl çekileceğini keşfedin.

Işık izleri oluşturun.

Işık izleri oluşturmak için uzun pozlamayı kullanma: Canon'un Redline Challenge birincisinden püf noktaları.

Uzaktan fotoğraf çekin

Her fotoğrafçılık türü için uzaktan çekimin avantajlarını keşfedin.