MANZARA FOTOĞRAFÇILIĞI

Manzara çekimine yönelik en iyi ipuçları

Manzara fotoğraflarınızı bir üst seviyeye çıkarmaya yardımcı olacak temel fotoğraf makinesi becerileri, çekim teknikleri ve tavsiyeler.
Mor tonlarında bir gökyüzünün önündeki tepenin yamacında duran ağacın manzara çekimi.

Dolaşırken çok çeşitli ilgili çekici yerlere ve göz alıcı sahnelere rastlayabilirsiniz. Ama fotoğrafını çekmeye değecek noktaları bulmak kararlılık gerektirir. Mükemmel bir yer bulduğunuzda hakkını vermeniz gerekir. Bu makalede, en çok yapılan bazı manzara fotoğrafçılığı hatalarından ve bunların nasıl düzeltileceğinden bahsedeceğiz.

1. Manzara kompozisyonu: Ön plandaki ayrıntıları yakalayın.

Eğimli bir tepedeki büyük bir ağacı gösteren manzara çekimi.

Bu fotoğraf mükemmel bir manzara görüntüsü olsa da daha alçak bir fotoğraf makinesi açısı kullanmak daha iyi bir çekim yapılmasını sağlayabilirdi. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 24 mm, 1/100 sn, f/16 ve ISO 160 değerlerinde çekilmiştir.

Ön planda donmuş çimlerin göründüğü, eğimli bir tepedeki büyük ağacın olduğu manzara çekimi.

Fotoğraf makinesinin biraz daha aşağıda tutulması, bu görüntünün ön planındaki donmuş çimlerin görüntüsünü iyileştirerek karenin bu kısmına dikkat çekici ve derin bir görünüm kazandırır. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 24 mm, 1/100 sn, f/16 ve ISO 160 değerlerinde çekilmiştir.

Uzaktaki manzaraları yakındaki ayrıntılarla nasıl tamamlayacağınızı düşünün. Çoğunlukla dikkati ön plana çekmek olarak adlandırılan yakındaki ayrıntılar, gözü sahne boyunca yönlendirerek kompozisyonunuzun mükemmel olmasını sağlayabilir. Tam tersi olduğunda ise sıkıcı ve boş bir ön plan fotoğraf karesinin büyük bir bölümünü boşa harcar.

Dikkati ön plana çekmek için Canlı Kontrol özelliğini kullanmayı deneyin ve ön plan ile arka plan arasında en iyi dengeyi bulmak için farklı fotoğraf makinesi konumları ile denemeler yapın. Canon EOS RP gibi değişken açılı ekrana sahip bir fotoğraf makinesi, genelde taşları veya bitkileri çekerken gerekli olan yere yakın açılar için kullanışlıdır. Çektiğiniz sahnenin önüne bunun gibi nesneleri dahil ederek dengeli bir kompozisyon oluşturabilirsiniz. Ama her manzara fotoğrafında dikkati ön plana çekmek zorunda olmadığınızı da unutmayın. İhtiyacınız olduğunda başvurabileceğiniz kullanışlı bir kompozisyon cihazıdır.

2. Manzara lensleri: Her zaman geniş açılı lens kullanmayın.

Ağaç sıralarıyla ayrılmış, eğimli yeşil arazilerin görüldüğü manzara.

Dar görüş açısı, uzaktaki sahnede güçlü gün batımı renklerini vurgulamaktadır. Canon EOS RP ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 105mm, 1/8 sn, f/16 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Bulutlarla kaplı ağaç sıralarıyla ayrılmış, eğimli yeşil arazilerin görüldüğü geniş manzara.

Tam tersine, daha geniş bir açıyla çekilen aynı manzarada daha az ayrıntı yer alır. Canon EOS RP ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 24 mm, 1/8 sn, f/16 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Geniş açılı lensler, güzel bir manzarayı tüm genişliğiyle yakalamanızı sağlar ama her çekim geniş bir görüş alanı gerektirmez. Bazen uzaktaki ayrıntıları zumlamak daha ilgi çekici manzara fotoğraflarının çekilmesini sağlayabilir. Burada kullanılan Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM gibi standart bir zum lens, yeni başlayan manzara fotoğrafçıları için kullanışlı bir odak aralığına sahiptir. Öne çıkarılan iki çekimimiz 24-105 mm aralığının iki ucunda çekilmiştir. Yani manzara fotoğrafçılığına yeni başlıyorsanız bu lens sizin için idealdir. Yükseltme yapmak istediğiniz zaman Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM gibi hava koşullarına dayanıklılık ve daha hızlı maksimum diyafram açıklığı açısından daha gelişmiş L serisi lensleri tercih edebilirsiniz. Ancak yeni başlayanlar için standart zum, göz alıcı ayrıntılı sahneler çekmenize olanak tanır.

3. Manzara ışığı: Günün hangi saatinde çekim yapacağınızı seçin.

Alçak bulutların üzerinde yükselen eğimli bir arazideki büyük ağaç.

Doğrudan gün ışığında çekim yapmak genelde düzensiz gölgelere ve çok fazla kontrast oluşmasına yol açar. Canon EOS RP ve Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM lens ile 1/80 sn, f/16 ve ISO 125 değerlerinde çekilmiştir.

Pembe ve mor tonlarındaki gün batımı arka planıyla alçak bulutların üzerinde yükselen eğimli bir arazideki büyük ağaç.

Günün ilk veya son saatlerinde daha yumuşak bir ışıkta çekim yaparsanız daha atmosferik sonuçlar elde edebilirsiniz. Canon EOS RP ve Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM lens ile 0,4 sn, f/16 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Çekim yaptığınız ışık yaratıcılığınızla ilgili bir tercihtir, fotoğrafa atmosfer katar ve bu da manzara fotoğraflarını bir üst seviyeye çıkarabilir. Sık yapılan hatalardan biri, sert güneş ışığında çekim yapmaktır. Bu, fotoğrafın canlı renklere sahip olması için iyi olsa da genelde çok fazla kontrasta sahip sahneler oluşmasına yol açar. Bu iki görüntüdeki farka bakın. Birincisi doğrudan güneş ışığında çekilmiş. Sahneyi yakalamış olsa da fotoğrafta bir atmosfer yok. Ağaçtaki ayrıntılar dikkati dağıtıyor, fotoğraf karesinin alt kısmında güzel görünmeyen bir gölge şeridi ve hatta dikkatsiz bir fotoğrafçının gölgesi bulunuyor. Yine aynı sahne, günün ilerleyen saatlerinde çekilmiş. Ağaç gölgede kalmış ve fotoğrafta daha az ayrıntı olsa da daha fazla atmosfer yaratılmış. Artık gökyüzünde renk var, ağaç dikkat çekici bir silüet oluşturuyor ve uzaktaki sisli sahne daha dramatik görünüyor.

4. Nesnelerin düz olmasını sağlayın: Ufkunuzu düz tutun.

Bulutlu bir gökyüzü altındaki ağacın Canon Digital Photo Professional'da açılmış görüntüsü.

Düzgün olmayan ufuk çizgilerini fotoğraf makinesinde düzeltmenin en iyi yolu ızgara çizgilerini veya seviyeleme ekranını kullanmaktır ancak daha sonra kırpma işlemi ile bu yamuk çizgiler yine kolay bir şekilde düzeltilebilir.

Çevrilebilen ekranda ızgara çizgilerini ve elektronik seviyelemeyi gösteren, tripod üzerinde bir Canon EOS RP çekimi.

Ufkun düzgün olması için üçte bir kuralının yanı sıra buradaki Canon EOS RP fotoğraf makinesi dahil olmak üzere birçok fotoğraf makinesinde bulunan seviyeleme ekranını kullanabilirsiniz.

Çekim sırasında, ufuk çizgisinin düz olmasını sağlamanın birkaç yolu vardır. Canlı Kontrol özelliğini kullanın ve ufkun düzgün olması için üçte bir kuralını uygulayın. Tripod kullanıyorsanız kafa kısmında kullanışlı bir su terazisi olabilir. Bu yardımlarla bile bazen düz olmayan bir görüntüyü düzeltmek zorunda kalabilirsiniz. Bunu Canon Digital Photo Professional'da kolayca yapabilirsiniz. Eğimi düzeltmek için Kırpma aracındaki açı kaydırıcısını kullanmanız yeterlidir.

5. Odakta kalın: Hem ön planı hem de arka planı netleştirin.

Sisli bir ormandaki yosun tutmuş ağaçlar.

Bu ilk görüntü, f/4 diyafram açıklığıyla çekilmiştir ve arka plan fark edilir şekilde yumuşaktır. Canon EOS RP ve Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM lens ile 1/160 sn, f/4 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Sisli bir ormandaki yosun tutmuş ağaçların net bir görüntüsü.

Hem ön planın hem de arka planın net olması için f/16 gibi dar bir diyafram açıklığı kullanabilirsiniz. Canon EOS RP ve Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM lens ile 1/80 sn, f/16 ve ISO 800 değerlerinde çekilmiştir.

Manzara fotoğrafçılığında amaç çoğunlukla en yüksek miktarda ayrıntı gösterebilmek için ön plandan arka plana kadar sahneyi tamamen net bir şekilde yakalamaktır. Buna maksimum alan derinliği denir. Bunu elde etmek için dar bir diyafram açıklığı (yüksek f numarası) ayarlamanız gerekir. Yukarıdaki örneklerde, dar ve geniş diyafram açıklığıyla çekilen manzara fotoğrafları arasındaki farkı görebilirsiniz.

Buradaki ilk görüntü f/4 diyafram açıklığıyla çekilmiş. Ön plandaki ağaç netken arkadaki sahne yumuşak görünüyor. İkinci fotoğraf karesi f/16 diyafram açıklığıyla çekilmiş ve hem ön plan hem de arka plan daha net görünüyor. Amaç manzaranın temel bir özelliğini ön plana çıkarmaksa geniş diyafram açıklığı faydalı olabilir ancak çoğunlukla dar diyafram açıklığı ve maksimum alan derinliği tercih edilir. Manzara fotoğraflarında diyafram açıklığınızı kolayca ayarlamak için AV modunu kullanın ve f/16 gibi bir dar diyafram açıklığı seçin. Enstantane hızını izleyin. Çok düşük oluyorsa bulanık görüntüleri önlemek için tripod kullanmanız veya ISO değerini artırmanız gerekebilir.

En net manzaralar için lensinizin "en iyi" noktasında çekim yapın. Genel bir kural olarak lensiniz, en geniş diyafram açıklığı ayarınızdan iki f stop'u uzaklıkta en net görüntüyü sağlar. Yani en geniş ayarı f/2,8 olan bir lens kullanıyorsanız bu optikteki en iyi noktanız yaklaşık f/5,6 olacaktır.

Manzara fotoğrafçılarının sık yaşadığı sorunlardan biri, ön plandaki bir nesneyi odakladıklarında arka plandaki her şeyin yumuşak olması riskidir. Bunun tersi olduğunda arka planınızdaki elemanları odaklarsanız ön planınız bulanık olur. Hiperfokal uzaklığa odaklanma, odaklanabileceğiniz ve arka planınızın kabul edilebilir ölçüde net kalmasını sağlayabileceğiniz en yakın noktayı bularak daha net bir fotoğraf karesi elde etmenize yardımcı olur. Bu teknik göründüğü kadar zor değildir ve Fotoğraf Rehberi uygulamasındaki Alan derinliği (DOF) ile Hiperfokal uzaklık hesaplayıcı gereken tüm işi sizin adınıza yapar.

6. Manzara açıları: Her şeyi göz hizasından çekmeyin.

Victoria dönemi deniz fenerinin alçak açılı çekimi için sahilde çömelmiş bir fotoğrafçı.

Alçak açı, yansımayı artırarak ve sahilin fotoğraf karesindeki sıkıcı şerit görünümünü daraltarak daha güçlü bir kompozisyon oluşturmayı sağlar.

Victoria dönemi bir deniz fenerinin görüntüsü kum üzerindeki suya yansımaktadır.

Değişken açılı ekran, alışılmadık yüksekliklerden kolayca kompozisyon oluşturmanızı sağlar. Canon EOS RP ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 1/100 sn, f/11 ve ISO 4.000 değerlerinde çekilmiştir.

Çoğunlukla göz hizasında çekim yapılır ancak bu her zaman en ilgi çekici kareyi yakalamanızı sağlamayabilir. Farklı yüksekliklerle deneme yapmak için fotoğraf makinenizi yukarı veya aşağı hareket ettirmeyi deneyin. Daha ilginç açılar yakalayabilirsiniz. Örneğin, fotoğraf makinesini suya yakın tutarsanız yansımalar daha iyi görünür. Fotoğraf makinenizi yere yakın veya başınızın üzerinde tutarken rahat bir yükseklikten kompozisyon oluşturmanıza olanak sağladığı için Canon EOS RP gibi değişken açılı ekranı olan bir fotoğraf makinesi kullanmak bu konuda yardımcı olabilir.


Yazan: James Paterson

İlgili Ürünler

İlgili makaleler

  • MANZARA FOTOĞRAFÇILIĞI

    Elde manzara çekimi yapma

    Tripod olmadan çarpıcı manzara fotoğrafları çekmeyi öğrenin.

  • TEMEL FOTOĞRAFÇILIK BİLGİLERİ

    Yeni başlayanlar için odak yığma

    Fotoğrafçı Matt Doogue, Canon'un odak yığma araçlarının önden arkaya kadar keskinliğe sahip makro fotoğraflar ve manzara fotoğrafları çekmenize nasıl yardımcı olabileceğini açıklıyor.

  • DÜZENLEME TEMELLERİ

    Baskı için manzara görüntülerini nasıl düzenlersiniz?

    Manzara fotoğraflarınızı sanat eserlerine dönüştürecek düzenleme teknikleri.

  • MANZARA FOTOĞRAFÇILIĞI

    Deniz manzarası fotoğrafçılığına yönelik ipuçları

    Daha iyi deniz manzarası fotoğrafları için profesyonel ipuçlarımızla etkileyici deniz manzarası fotoğrafları çekmeyi öğrenin.