AYDINLATMA TEKNİKLERİ

Mevcut ışıktan en iyi şekilde yararlanmak için 8 ipucu

Işık, çektiğimiz her fotoğrafın en önemli unsurudur. İster doğal ister yapay olsun, en iyi ışığı nasıl bulacağınızı ve bu ışığı çekimlerinizde kullanmak için ihtiyacınız olan ayarları öğrenin.
Arka planda güneş batarken elinde balon tutan bir çocuğun fotoğrafını çeken bir Canon EOS R6 fotoğraf makinesi.

Aydınlatma koşulları önünüzdeki sahne veya konu ile uyum içinde olduğunda sonuçlar etkileyici olabilir. İster doğal ister yapay olsun, mevcut en iyi ışık kaynağını nasıl tanıyacağınızı öğrenmek büyük avantajlar sağlayabilir. Bunun en iyi tarafı da koşullardan en iyi şekilde yararlanabilmek için pahalı bir aydınlatma kitine ihtiyacınız olmamasıdır. İhtiyacınız olan tek şey ışığı iyi tanımaktır. Bakmaya başladığınızda, her şeyin elinizin altında olduğunu göreceksiniz.

Mevcut ışıkta çekim yapma konusunda ustalaşmak için sekiz ipucunu burada bulabilirsiniz.

1. Günün saatini lehinize çevirin.

Portekiz'in Porto şehrinde bulunan Douro Nehri'nde gün ortasında seyir halinde bir tekne. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile çekilmiştir.

Açık bir günde öğle vakti, dik gelen güneş ışığı soğuk renkler yaratıyor ve Porto'da nehir kıyısında sert gölgeler oluşturuyor. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 44 mm, 1/125 sn, f/10 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Portekiz'in Porto şehrinde bulunan Douro Nehri üzerinde gün batımı. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile çekilmiştir.

Gün batımına yakın bir saatte dar açı ile düşen güneş ışığının daha sıcak, daha yumuşak ve daha atmosferik olduğu görülüyor. Işık, aydınlık alanların ve gölgelerin göz alıcı oyunuyla çevreyi vurgulayarak ayrıntıları öne çıkarıyor. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 24 mm, 1/100 sn, f/10 ve ISO 640 değerlerinde çekilmiştir.

Dünya sürekli döner; yani doğal ışığın açısı ve kalitesi sürekli olarak değişir. Gün ortasında, açık bir gökyüzündeki parlak güneş altında, ışık dik açıyla ve sert düşerek güçlü kontrasta sahip görüntüler üretir. Bu tür ışıklar fotoğrafçılar tarafından genellikle sevilmese de, amaç güneş ışığını sahnenin bir parçası yapmak olduğunda işe yarayabilirler.

Güneş gökyüzünde biraz daha alçaldığında, ışığın dünyanın atmosferinden geçmek için daha fazla yol alması gerekir. Renk spektrumundaki mavi ve mor gibi daha düşük dalga boyları, atmosferdeki partiküllerle dağıtılır, böylece renkler daha yumuşak ve daha sıcak olur. Bu nedenle akşam ışığında ve gün batımlarında canlı kırmızılar ve sarılar hakimdir. Güneşin doğmasından ve batmasından hemen önceki zamanların altın saat olarak bilinmesinin nedeni de budur.

2. Hava koşullarından en iyi şekilde faydalanın.

Çıplak ağaçlar mavi sisle örtülmüş. Canon EOS R ve Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM lens ile çekilmiştir.

Bulutlar ve sis, doğal ışığı yumuşatıp dağıtarak kasvetli bir hava elde edilmesini sağlar. Canon EOS RP ve Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM lens ile 1/160 sn, f/7,1 ve ISO 250 değerlerinde çekilmiştir.

Bir kış günü bir ormanda ayakta duran bir adam ve tripoda yerleştirilmiş Canon fotoğraf makinesi.

Kış sabahlarının puslu ışığı kırsal bölgelerde atmosferik çekimler yapmak için idealdir.

Hava koşulları doğal ışığın kalitesi üzerinde büyük bir etkiye sahiptir. Havanın kapalı olduğu bir günde, bulutlar güneş ışığını dağıtır ve gölgelerin keskinliği azalır. Benzer şekilde, sis ve yağmur da ışığı yumuşatabilir ve soğutabilir.

Mevsim de önemli bir faktördür. Dünyanın neresinde olduğunuza bağlı olmakla birlikte, genellikle kışın, dünyanın eksen eğikliği nedeniyle güneş daha uzaktadır ve ışığın açısı daha dardır. Bu nedenle, günler daha kısa olsa da, daha fazla yönlü ışıkla etkili bir şekilde çalışabiliriz. Öte yandan yazın güneş gökyüzünde daha yüksek bir noktaya ulaşır, bu nedenle öğlen saatlerinde daha dik ve fotoğraf çekmek için daha az elverişli bir konumda olur.

"Kış mevsiminde kar veya bulutlu gökyüzünü çekerken seçtiğiniz ayarları yönetmek daha karmaşık olabilir," diye açıklıyor Canon Elçisi Sebastien Devaud. "Karın veya gökyüzünün gri yerine daha beyaz görünmesi için pozlamanızı, otomatik pozlama ayarına oranla daha yüksek bir değere ayarlamanız iyi olur. Bu mevsimin dramatik tarafını ön plana çıkarmak için siyah-beyaz çekim yapmak da iyi bir seçenektir. Sis, buğu, alçak bulut veya su görüntüleri de kış çekimlerine özel bir his katar."

3. Portreler için mevcut ışığı kullanın.

Doğrudan fotoğraf makinesine bakan kıvırcık sarı saçlı bir kişinin yandan aydınlatılarak Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lensle çekilmiş portresi.

Konunuzu büyük bir pencerenin veya tavan penceresinin yanına yerleştirmek, mevcut ışığı kullanmanın ideal bir yoludur. Burada fotoğraf makinesinin sol tarafında duran cumba penceresi göze hitap eden yumuşak, doğal bir ışık demeti oluşturuyor. İstediğiniz etkiyi elde etmek üzere ışığı dağıtmak için örtüler veya filelerle denemeler yapabilirsiniz. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lens ile 1/200 sn, f/2,8 ve ISO 500 değerlerinde çekilmiştir.

Önündeki panjurlardan içeri güneş ışığı süzülürken kollarını uzatmış bir şekilde tek bacağı üstünde dengede duran bir balerin. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.2L USM lens ile çekilmiştir.

Burada, panjurlardan süzülen parlak güneş ışığı daha dramatik bir etki yaratmak için kullanılmış ve görüntünün önemli bir öğesini oluşturmuş. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.2L USM lens ile 1/1.500 sn, f/2 ve ISO 200 değerlerinde çekilmiştir. © Javier Cortes - Canon Elçisi

Çoğu iç mekan ortamında, çekiminiz için kullanabileceğiniz güzel, doğal ışıklı alanlar bulunur. Pencereler, stüdyo tipi bir softbox'a benzer yumuşak bir ışık demeti sunar. İçerideki insanları çekiyorsanız bir pencereye yaklaşmalarını isteyin ve varsa yapay ışıklandırmaları kapatın.

Dış mekandaki ışığı konunuza yansıtmak için reflektör de kullanabilirsiniz. Reflektör olarak büyük bir beyaz kart veya folyo gibi basit bir nesne kullanılabilir. Reflektör yumuşak ve doğal bir ışık oluşturur; tıpkı bir flaş gibi bu ışığa da istediğiniz gibi açı verip ışığı yönlendirebilirsiniz.

Bir tarlada, kolunu ahşap bir direğe dayamış bir çocuk. Doğrudan güneş ışığı yüzüne sert gölgeler düşürüyor. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lens ile çekilmiştir.

Güneşli günlerde basit bir reflektör portreler için faydalı olabilir. Burada, doğrudan güneş ışığı sert gölgeler oluşturuyor. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lens ile 1/250 sn, f/5,6 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Bir tarlada, kolunu ahşap bir direğe dayamış bir çocuk. Işığı yumuşatmak için bir reflektör kullanılmış. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lens ile çekilmiştir.

Bu fotoğrafta, reflektör ışığın gölgelere çarpmasını sağlayarak kontrastı azaltmak için kullanılmış. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lens ile 1/250 sn, f/5,6 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Işığın kalitesi dış mekan portrelerinizde büyük bir fark yaratır. Parlak güneş ışığı, sert gölgeler oluşturduğu ve konuların gözlerini kısmasına neden olduğu için yüzleri iyi göstermeyebilir. Yumuşak ışık kontrastı azalttığı için kapalı havalar çekim için mükemmeldir.

Güneş parlıyorsa ve bulutların güneşi örtmesini beklemek istemiyorsanız portreleri bir ağacın veya binanın gölgesinde çekmeyi deneyebilirsiniz. Bu, ışığın daha yumuşak olmasını ve yüzlerin daha iyi görünmesini sağlayacaktır. Konuyu gölgede bırakarak, gölgelere ışık düşürerek veya bir difüzyon paneli kullanarak ışığı bir reflektörle kontrol etmeyi de deneyebilirsiniz. Verimli ve uygun fiyatlı 5'i 1 arada bir reflektör idealdir. Reflektör rengini seçerken modelin cilt tonunu göz önünde bulundurun.

Bir tarlada, kolunu ahşap bir direğe dayamış bir çocuk. Yüzünü gölgelemek için bir reflektör kullanılmış. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lens ile çekilmiştir.

Burada reflektör, daha yumuşak sonuçlar elde etmek üzere çocuğun yüzünü gölgelemek için kullanılmış. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lens ile 1/250 sn, f/5,6 ve ISO 640 değerlerinde çekilmiştir.

Bir tarlada, kolunu ahşap bir direğe dayamış bir çocuk. Güneş ışığını yumuşatmak için bir difüzyon paneli kullanılmış. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lens ile çekilmiştir.

Buna karşılık, 5'i 1 arada reflektörün difüzyon paneli, daha dengeli bir portre için güneş ışığını yumuşatır. Canon EOS R6 ve Canon RF 50mm F1.8 STM lens ile 1/250 sn, f/5,6 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

4. Aydınlatmayı bir avantaja çevirin.

Alacakaranlıkta bir yamaçtaki tek bir ağacın mavi gökyüzüne karşı silueti. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile çekilmiştir.

EOS R6 gibi EOS R Sistemi fotoğraf makinelerindeki Dahili Görüntü Sabitleme (IBIS) özelliği, birkaç saniye gibi düşük enstantane hızlarında düşük ışıkta elde çekim yapmanızı sağlar. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 27 mm, 2 sn, f/11 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Güneş ufuk çizgisinin altına inerken, kalan doğal ışık alacakaranlığın soğuk mavi renklerini alır. Bu, fotoğraf makinenizle dışarı çıkmak için uygun bir zaman olabilir. Ancak ışık seviyeleri çok düşük olduğu için iyi bir düşük ışık performansı sunan bir fotoğraf makinesine ihtiyacınız vardır. Daha büyük sensörlere sahip fotoğraf makineleri, özellikle geniş bir maksimum diyafram açıklığına sahip bir lensle birlikte kullanıldığında, azalan doğal ışığı daha fazla toplayabilir.

Alacakaranlıkta, fotoğraf makinenizin sensörüne daha fazla ışık girmesi için enstantane hızınızı düşürmeniz gerekebilir. Canon'un EOS R Sistemi aynasız fotoğraf makineleri, oyunun kurallarını değiştiren bir IBIS özelliğine sahiptir. Böylece, fotoğraf makinesinin titremesinin fotoğrafı bozacağı konusunda endişelenmeden bir saniyelik veya daha uzun pozlamalar için fotoğraf makinesini elinizde tutabilirsiniz.

5. Bulunduğunuz ortam için en iyi ayarları seçin.

Canon EOS R6'ya takılmış bir Canon 50 mm lensin yakından çekilmiş görüntüsü.

Canon RF 50mm F1.8 STM veya RF 24mm F1.8 MACRO IS STM gibi daha geniş veya "daha hızlı" diyafram açıklığına sahip lensler, düşük ışıkta fotoğraf çekimi için idealdir.

Canon EOS R6'nın Manuel mod ayarlarını gösteren dokunmatik ekranı.

Doğal ışıklı görüntüler elde etmek için Manuel (M) modu Otomatik ISO ile kullanmayı deneyin; böylece hem enstantane hızını hem de diyafram açıklığını kontrol edebilirsiniz.

Diyafram açıklığını ve enstantane hızını rahatça ayarlayabiliyorsanız doğal ışıkta çekim yapmak için en iyi pozlama modlarından biri Otomatik ISO ile birlikte kullanılan Manuel (M) modudur. Böylece fotoğraf makinesi mevcut ışık için en iyi ISO'yu sunar. Gün ışığında 1/200 sn enstantane hızı, f/8 diyafram açıklığı ve Otomatik ISO iyi bir genel pozlama ayarıdır. Işık seviyelerinin daha düşük olduğu akşam saatlerinde, daha net ve daha az kumlanma içeren fotoğraflar için ISO seviyelerini düşük tutmak amacıyla diyafram açıklığını f/2,8'e veya en geniş değere ayarlayın. Bu noktada, Canon RF 50mm F1.8 STM gibi hızlı bir maksimum diyafram açıklığına sahip bir lens çok kullanışlı olur.

Düşük ışık genellikle yüksek ISO değeriyle çekim yapmak anlamına gelir; bu da görüntü kumlanmasını artırabilir. Bu durumda otomatik odaklama da daha zor olabilir. Ancak Canon EOS R6 veya EOS R7 gibi iyi bir düşük ışık performansına sahip bir fotoğraf makinesi kullanırken de 3.200 veya daha yüksek ISO değeri ile net sonuçlar elde edebilirsiniz. Ayrıca, sınıfında lider otomatik odaklama sistemi neredeyse tamamen karanlık ortamlarda çalışır.

6. Beyaz dengesini sıcaklık koşulları ile uyumlu hale getirin.

Bir Canon fotoğraf makinesinin, fotoğraf makinesi modu "Bulutlu" olarak ayarlanmış şekilde pembe çiçekleri gösteren dokunmatik ekranı.

Renklerin doğru olması için beyaz dengesi ayarlarınızı ortam koşullarına uyumlu hale getirin.

Doğal ışığın kalitesinin yanı sıra rengi de düşünmemiz gerekir. Renkler gün boyunca değişebilir. Sabah saatlerinde renkler oldukça sıcaktır. Gün ortasında daha soğuk olur, akşamları ise renk sıcaklığı tekrar artar. Renk sıcaklığı Kelvin derece cinsinden ölçülür ve şafakta 2.000 K'den tam gün ışığında 7.000 K'ye kadar değişebilir.

Renkler gölgede veya bulutlu havada da daha soğuk hale gelebilir. Bu nedenle, önceden ayarlanmış modlardan birini kullanarak beyaz dengenizi hava koşullarına uyacak şekilde ayarlayın. Emin değilseniz RAW formatında çekim yapın. Daha sonra Canon'un ücretsiz Digital Photo Professional yazılımı gibi RAW işleme ve fotoğraf düzenleme yazılımlarında görüntülerinizi düzenlerken istediğiniz beyaz dengesini seçebilirsiniz.

7. Hava karardıktan sonra uzun pozlamalarla çekim yapın.

Alacakaranlıkta tek başına duran yüksek bir ağaç ve arkasında geniş, mavi bir gökyüzü. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile çekilmiştir.

Burada, uzun pozlama yavaş hareket eden bulutları bulanıklaştırmış. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 29 mm, 137 sn, f/22 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Tek bir ağaca yöneltilmiş bir Canon fotoğraf makinesi ve Canon Camera Connect uygulamasını gösteren bir akıllı telefon.

Telefonunuzla bulb pozlamalarını başlatmak ve durdurmak için Canon Camera Connect uygulamasını kullanabilirsiniz; bu kadar basit.

Fotoğraf makinenizi sabit bir yüzeye veya tripoda yerleştirmek, birkaç saniye veya üzerindeki değerlere çıkan çok düşük enstantane hızlarıyla çekim yapabileceğiniz anlamına geldiği için alacakaranlıktaki ve hatta ay ışığı altındaki sahneleri çekebilmenizi sağlar. Fotoğraf makinenizi Canon Camera Connect uygulamasıyla birlikte kullanırsanız deklanşörü tetiklemek, Bulb pozlamasını başlatmak ve durdurmak ve uzaktan çekim yapmak için telefonunuzu kullanabilirsiniz. Fotoğraf makineniz LCD ekranı zor gördüğünüz bir konumdaysa veya fotoğraf makinesinin en küçük bir hareketinin bile bulanıklığa neden olabileceği veya efekti bozabileceği çekimlerde bu özellik kullanışlıdır.

8. Konunuza ve çevrenize dikkat edin.

Elinde birkaç balonla bir çitin üzerine oturmuş bir çocuğun batan güneşe karşı silueti. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile çekilmiştir.

Batan güneşe karşı koyu siluetler elde etmek için ön planı yetersiz pozlamak üzere negatif pozlama telafisi kullanın. Canon EOS R6 ve Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lens ile 24 mm, 1/250 sn, f/16 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir.

Bulanık sokak ışıklarının önünde fırfırlı yakasıyla poz veren bir modelin düşük ışıkta çekilmiş görüntüsü. Canon EOS R ve Canon RF 85mm F1.2L USM DS lens ile çekilmiştir.

Bulanık sokak ışıkları, düşük ışıkta çekilmiş bu portre için atmosferik bir fon sağlıyor. Canon EOS R ve Canon RF 85mm F1.2L USM DS lens ile 1/160 sn, f/1,2 ve ISO 800 değerlerinde çekilmiştir.

Doğal ışığın farklı nitelikleri belirli konulara uygun olabilir. Örneğin, hafif pencere ışığı kasvetli, düşük ışıklı portreler için ideal olabilir. Buna karşın, doğrudan güneş ışığı, vahşi yaşam fotoğrafçılığında kürk veya tüyler gibi parlak renk ve dokulara sahip unsurları sergilemek için idealdir. Uzun gölgeler, mimari ve sokak sahneleri için son derece kullanışlı olabilirken, gün batımının sağladığı arka aydınlatma, canlı gökyüzüne karşı siluetler çekmek için idealdir.

Sokak lambaları, masa lambaları veya bir şenlik ateşi veya ateş çukurundan gelen ışık gibi mevcut tüm yapay ışıklardan da en iyi şekilde faydalanabilirsiniz.

Kullanabileceğiniz çok çeşitli ışık kaynakları vardır. Fotoğraf makinenizle dolaşırken kendinize şu soruları sorun: Işık sert mi yoksa yumuşak mı, güçlü mü yoksa zayıf mı, sıcak mı yoksa soğuk mu, dik açıyla mı yoksa eğik açıyla mı düşüyor? Aydınlatmanın temellerini öğrenirseniz koşullardan bağımsız olarak, fotoğraflarınızın mükemmel olacağından emin olabilirsiniz.



Yazan: James Paterson

İlgili Ürünler

İlgili makaleler

  • AYDINLATMA TEKNİKLERİ

    Düşük ışıkta fotoğrafçılık için 7 ipucu

    Düşük ışıkta net fotoğraflar çekmenin temel tekniklerini ve düşük ışıkta fotoğrafçılık için en iyi Canon kitini keşfedin.

  • TEMEL FOTOĞRAFÇILIK BİLGİLERİ

    Fotoğrafçılığa başlamanın yolları

    Akıllı telefondan fotoğraf makinesine yükseltme yapmak mı istiyorsunuz? Yeni başlayanlara yönelik fotoğrafçılık kılavuzumuz, başlamak için ihtiyacınız olan her şeyi sunar.

  • TEMEL FOTOĞRAFÇILIK BİLGİLERİ

    Pozlama nasıl kontrol edilir?

    Diyafram açıklığı, enstantane hızı ve ISO ayarlarında ustalaşın.

  • TEMEL FOTOĞRAFÇILIK BİLGİLERİ

    Flaş neden ve nasıl kullanılır?

    Fotoğraflarınızı flaşla düzeltmenin beş yolu.