MANZARA FOTOĞRAFÇILIĞI

Hareketi uzun pozlamayla fotoğraflama: Redline Challenge birincisinden püf noktaları

2021 yılının "Karanlıktaki Işık" Redline Challenge birincisi Piotr Skrzypiec, göz alıcı ışık izleriyle manzaralarınızı nasıl daha dinamik hale getirebileceğinizi anlatıyor.
Akşam ışığında, kıvrılan bir köprüde ilerleyen ışık izleri. Buluta benzeyen kalın bir sis, köprünün ayaklarını ve aşağıdaki zemini gizliyor.

Gündüzleri turist rehberliği, akşamları ışık izi fotoğrafçılığı yapan Piotr Skrzypiec, Slovenya'da ve farklı yerlerde, fotoğraf çekilebilecek harika konumlar ve uzun pozlama teknikleri ile ilgili bilgilerini kullanarak göz alıcı manzara fotoğrafları çekiyor. Dolayısıyla Canon'un ilk Redline Challenge yarışmasını kazanması pek sürpriz sayılmaz.

Bu fotoğraf yarışmasında amatör fotoğrafçıların yetenekleri "karanlıktaki ışık" şeklinde kısa ve öz bir temayla test edildi. Piotr'ın fotoğraflarından üç tanesi jürinin ön eleme listesine girerken, sisin içinde gizlenmiş bir viyadüğü resmettiği atmosferik fotoğrafı yarışmanın kazananı oldu.

Piotr, hareket eden otomobillerin parlak ön farlarını kıvrımlı renk şeritlerine dönüştürmek için uzun pozlama kullandı. Uzun pozlama, fotoğraf çekerken birkaç saniyeden saatlere kadar uzayabilen ve hareketli nesnelerin bulanıklaşmasıyla sonuçlanan düşük enstantane hızlarıyla fotoğraf çekmek anlamına gelir. Bu teknik özel bir fotoğraf makinesi veya lens gerektirmez ve dikkat çekici sonuçlar yaratabilir. Uzun pozlama, hareketi bulanıklaştırmanın yanı sıra, ISO değerini düşürerek görüntü kalitesini yükseltmek amacıyla fotoğraf makinesine giren ışık miktarını en üst düzeye çıkarmak için de kullanılır.

Piotr diğer fotoğraflarını çektiği yerleri yeniden gezerken benzer ışık izi fotoğraflarının nasıl çekilebileceğine dair püf noktaları veriyor.

1. Gece fotoğraf çekmeyin.

Gece saatlerinde karlı ve orman örtülü bir yamaç üzerinde dönerek gri çatılı beyaz binalara doğru giden bir yolda ışık izleri.

Piotr, ışık izi fotoğrafları çekmenin diğer fotoğraf türlerine göre daha basit olduğunu söylüyor. "Sadece standart bir fotoğraf ekipmanı, bir tripod ve iyi bir konuma ihtiyacınız var," diyor. "Bu tür fotoğrafları çekmek çok zor değil ve LCD ekranınızda gördüğünüz sonuç her zaman inanılmaz oluyor. Bazen fotoğrafları düzenlemenize dahi gerek kalmıyor; çünkü oldukları haliyle de harika görünüyorlar." Canon EOS 5D Mark IV ve Canon EF 16-35mm f/2.8L USM lens ile (Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM lensin eski modeli) 18 mm, 25 sn, f/11 ISO 1.000 değerlerinde çekildi. © Piotr Skrzypiec

Gökyüzünün karanlık olmasına rağmen ilginç bir fotoğraf oluşturacak düzeyde renkli olmasından dolayı ışık izi fotoğraflarını alaca karanlıkta çekmek, gece yarısı çekmekten çok daha iyidir. Gökyüzü siyah ise ve hiçbir öğe içermiyorsa fotoğrafın "alt kısmı yoğun" bir etki bırakabilir. Bu sebeple binaları, tepeleri ve manzaranızın diğer öğelerini fotoğraflayabileceğiniz seviyede ışık varken çekiminize başlayın. "'Mavi saatin' son 20 dakikası kritik önem taşıyor," diyor Piotr. "Sonrasında dengeli bir fotoğraf oluşturmak için gölgeler aşırı karanlık, ışıklar ise aşırı parlak oluyor."

2. Araştırmanızı yapın.

Kalp şeklindeki bir yolda ön farlardan gelen altın sarısı, arka farlardan gelen kırmızı ışıkların oluşturduğu ışık izleri

Trafik vazgeçilmez bir kompozisyon öğesi ancak siz de kendi katkınızı yapmaya hazır olun. "Otobandayken sürekli otomobillerin geçeceğini bilirsiniz. Ama kalp şeklindeki bu yoldan her zaman otomobil geçmiyor. 2014 yılında bu yolu fotoğraflarken iki saat boyunca bir otomobilin gelmesi için dua ettim. Sonunda bu fotoğraf için eşimden arabamızı bu yolda sürmesini istedim!" Canon EOS 5D Mark IV ve Canon EF 24-105mm f/4L IS USM lens (Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM lensin eski modeli) ile 50 mm, 30 sn, f/8 ve ISO 800 değerlerinde çekilmiştir. © Piotr Skrzypiec

Bu zaten bildiğiniz bir şey gibi gelebilir ancak yine de seçtiğiniz yolun, fotoğrafı çekeceğiniz zamanda görünür durumda olduğundan emin olun. Bir sahne kışın umut vadedebilir ancak yazın oradaki en iyi manzarayı engelleyen ağaçlar olabilir.

Piotr, bununla ilgili olarak "Fotoğraf çekerken yolu rahatça görmenizi sağlayan yüksek bir yer bulmak her zaman iyidir," şeklinde öneri veriyor. "Birkaç yıl önce yazın ortasında buraya geri geldim. Gece ışıklardan dolayı yolun kalp şeklini seçebiliyordunuz, ama üzüm bağından dolayı net görünmüyordu. Sonrasında bu alanı büyük ölçüde geliştirdiler. Artık fotoğrafçılar için ayrılmış, en az on tripod sığacak kadar büyük yeni bir platform var. Ön plandaki üzüm bağını da küçülttüler, bu şekilde yolun güzel şekli daha görünür hale geldi."

3. Kompozisyonunuzu planlayın.

Akşam ışığında uzaktan net bir şekilde görülen, etrafında dönen yolların bulunduğu bir dağın üzerindeki ışık izleri.

Yolun kenarında karanlıkta çekim yaparken önceliğiniz güvenliktir. "Görünürlüğü yüksek bir yelek giyin ve görünür olmak için el feneri kullanın," diyor Piotr. Hiçbir fotoğraf yaralanmaya değmez; bu sebeple, özellikle bir köprüde veya başka bir yüksek yerde çekim yaparken tripodunuzu güvenli bir yere koymaya özen gösterin." Canon EOS 5D Mark IV ve Canon EF 16-35mm f/2.8L USM lensle 24 mm, 562 sn, f/9 ve ISO 200 değerlerinde çekildi.

Gece saatleri yaklaşırken fotoğraf çekecek olsanız da, hazırlığınızı gündüz yapmanız kadrajınızı ayarlamak için bolca zamanınız olması demektir. "İyi bir fotoğraf çekmek istediğinizde arka ve ön planları ve bu planları nelerle dolduracağınızı düşünmeniz gerekir," diye tavsiye veriyor Piotr.

"Trafiği de gözleri ön plandan arka plana doğru taşıyan kılavuz bir çizgi olarak düşünmek iyi bir fikir. Bunu yapabileceğiniz en iyi imkan; bir kilise, bir dağ veya en az onlar kadar belirgin bir odak noktası olan manzaranızın içinde S şeklinde kıvrılan bir yol bulabilecek kadar şanslı olduğunuz durumlar."

4. Fotoğraflarınızın netliğini koruyun.

Yüksek bir yerden tripod üzerindeki Canon fotoğraf makinesiyle bir üzüm bağını fotoğraflayan genç bir erkek çocuğu.

Oğlunu Dreisiebner's Çiftliği'ndeki çekime götüren Piotr, burada sağlam bir tripod kullanmanın önemini anlatıyor. Yeterli pratiğiniz yoksa bir fotoğraf makinesiyle elde çekim yaparken düşük enstantane hızı kullanmak bulanık bir fotoğraf elde etmenize sebep olacaktır. Piotr'ın yaptığı gibi iki saniyelik otomatik zamanlayıcı kullanmak deklanşöre bastığınızda fotoğraf makinesinde oluşabilecek tüm titremeleri engelleyecektir. Ancak Canon RC-6 Kablosuz Uzaktan Kumanda, Canon RS-60E3 Uzaktan Kumanda Düğmesi, Canon BR-E1 Kablosuz Uzaktan Kumanda gibi bir uzaktan kumandalı deklanşörü ya da Canon Camera Connect uygulamasını da aynı amaç için kullanabilirsiniz.

Görüntünüzün sabit kısımlarının son fotoğrafta net kalması için fotoğraf makinenizin pozisyonunu tripod üzerinde kilitlemeniz ve pozlama süresince makineye dokunmamanız gerekiyor. Piotr buradaki püf noktasını "Ben fotoğraf makinesinin iki saniyelik otomatik zamanlayıcısını kullanmayı yeterli görüyorum," diye açıklıyor. "Yani kompozisyonu kontrol ediyorum, düğmeye basıyorum ve iki saniye sonra pozlama başlıyor."

Canon'un aynasız ve DSLR serilerindeki fotoğraf makineleri otomatik zamanlayıcı özelliğiyle geliyor. Piotr, DSLR fotoğraf makineleriyle fotoğraf çekerken, ayna kilidi işlevi olan fotoğraf makinelerinde bu özelliği kullanıyor. Özellik etkinleştirildiğinde aynayı yukarı konumuna kilitliyor ve fotoğraf makinesinin içinde fotoğrafın netliğini azaltabilecek titreşimlerin kalma ihtimalini düşürmek için pozlamanın başlamasını erteliyor. "Ancak aynasız fotoğraf makinesinde böyle bir sorununuz yok," diyor Piotr, "çünkü bir aynanız yok!"

5. Daha da uzun pozlamalar yapın.

Kalp şeklindeki bir yolda, kırmızı bir bina ve çevredeki üzüm bağı net bir şekilde görülürken oluşan ışık izlerinin yakın plandan çekimi.

"Kalp şeklindeki bu yolda en az 30 saniyelik bir pozlamaya ihtiyacınız var," diyor Piotr. "Çünkü bir F1 pilotu değilseniz bu yolu baştan sona sürmek 30 saniye sürüyor! Kendi ışık izi fotoğraflarınız için bir aracın hedeflediğiniz yolu baştan sona kat etmesinin ne kadar sürdüğünü ölçün ve bu süreyi enstantane hızınız olarak ayarlayın. Sonrasında istediğiniz parlaklık düzeyini elde edene kadar ISO değerinizi ayarlayın." Canon EOS 5D Mark IV ve Canon EF 24-105mm f/4L IS USM lens ile 88 mm, 30 sn, f/9 ve ISO 1.000 değerlerinde çekilmiştir. © Piotr Skrzypiec

Pozlamanın uzunluğunu kontrol etme yetisi son derece önemlidir. Canon EOS 4000'den Canon EOS 5D Mark IV'e kadar tüm EOS fotoğraf makineleri 30 saniyeye kadar uzun pozlama yapmanıza izin verir. Enstantane Önceliği (Tv) modu tam olarak istediğiniz pozlama süresini (enstantane hızı) ayarlamanızı sağlarken, fotoğraf makinesi de buna göre otomatik olarak diyaframı ayarlar. ISO değerinizi de sahnenize göre ayarlayabilirsiniz.

Manuel (M) modda fotoğraf çekmek, en iyi netlik düzeyini yakalamak için diyaframı da kontrol etmenizi sağlar. Ayarlarınızı daha da ileri düzeyde özelleştirebilmeniz için Canon'un EOS RP gibi tam kare aynasız fotoğraf makinelerinde Esnek değer (Fv) modu da bulunur. Bu mod aslında enstantane hızını, diyaframı ve/veya ISO değerini herhangi bir noktada kontrol edebileceğiniz, tam otomatik bir moddur.

30 saniyeden daha uzun pozlamalar için Bulb modunu kullanmanız gerekir. Bazı EOS fotoğraf makinelerinin mod kadranında "B" seçeneği vardır ancak diğer fotoğraf makinelerinde Manuel modu seçerek 30 saniyelik enstantane hızı ayarının ötesine gitmeniz gerekir.

6. Pozlamayı ayarlayın.

Otomobillerin ışıklarını fotoğrafınızda kıvrılan ışık izlerine dönüştürmek için elbette normalden uzun bir pozlama yapmanız gerekir ancak pozlamanızın ne kadar uzun olacağı değişkenlik gösterir. Piotr bu konuda "Bu tamamen yolun türüne ve trafiğin yoğunluğuna göre değişir. Otobanlarda genellikle 30 saniyelik uzun pozlamaya ihtiyacınız olmaz; çünkü çok sayıda otomobil ve ışık izi vardır. Ancak daha sakin yollarda yalnızca çok uzun pozlamalarla fotoğraf çekebilirsiniz", diyor.

"Ben diyaframı her zaman f/8 veya f/11 değerlerinde kullanırım. Fotoğrafın her yeri net olmayabileceğinden, diyaframı f/8'den daha fazla açmak genellikle iyi bir fikir değildir. ISO değerinizi ISO 800 gibi bir düzeye çıkarmanız gerekiyorsa problem olmayacaktır. Fotoğrafınız biraz kumluysa fotoğrafı düzenlerken bunu düzeltebilirsiniz. Ödül olarak kazandığım Canon EOS R5 gibi yeni fotoğraf makineleri ise ISO 800'de hiç zorlanmıyor ve bu ayarda çekilen fotoğraflarda hiçbir kumlanma görmüyorum." EOS R5'in ISO aralığı ISO 100 - 51.200 arasında olduğundan, ISO 800 göreceli olarak düşük bir hassasiyettir ve düşük ışıkta bu değerde çekilen fotoğraflarda kusursuz bir görüntü kalitesi elde edilir.

7. Doğru kiti seçin.

Kış aylarında zirvesi karlı bir sıradağın eteklerindeki çıplak ağaçların arasından geçen çift şeritli bir taşıt yolunun bir yönünde kırmızı, diğer yönünde beyaz-altın rengi ışık izleri.

Sık yaşanan bir sorun, otomobillerin durmalarından veya yolun tamamını gitmemelerinden dolayı ışık izlerinde kesintiler oluşması. "Bunu daha uzun bir pozlama kullanarak çözebilirsiniz," diyor Piotr. "30 saniye yeterli değilse Bulb moduna geçin ve uzaktan deklanşör kullanarak perdeyi ihtiyacınız olan süre kadar açık tutun." Canon EOS 5D Mark IV ve Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM lensle 100 mm, 30 sn, f/10 ve ISO 100 değerlerinde çekilmiştir. © Piotr Skrzypiec

Profesyonel görünen ışık izi fotoğrafları çekmek için L serisi profesyonel bir lense ihtiyacınız yok. Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM veya RF 35mm F1.8 Macro IS STM gibi kompakt ve hafif bir lens taşınması daha kolay iken size aynı düzeyde net ve detaylı fotoğraflar verecektir.

"Net bir fotoğraf elde etmek için genellikle kısık diyaframlar kullanacağınızdan f/1,8 veya f/2,8 gibi hızlı maksimum diyaframlı lenslere ihtiyacınız yok," diyor Piotr. "Sahnemi kadrajlamam için bana daha fazla seçenek verdiğinden her zaman zum lensler kullanırım ancak aslında lens seçimi, fotoğrafın tripod kullanmak ve trafik yoğunluğu gibi diğer yönleri kadar önemli değildir. Fotoğrafın net olması yeterlidir!"

İşte bu kadar. Işık izlerini fotoğraflamak pozlamanızı kontrol etmeyi ve çıplak gözle görülemeyen bir şeyi yakalamak için fotoğrafı nasıl kullanacağınızı öğrenmenin harika bir yoludur. Fotoğraf makinesi ekipmanı açısından da yüksek seviyede gereksinimleriniz yoktur. Ancak çabanızın karşılığında inanılmaz fotoğraflar elde edebilirsiniz. Piotr'a sormanız yeterli!

Ön eleme listesine kalan fotoğrafları görmek ve profesyonellerden daha fazla püf noktası ve öneriler görmek için Redline Challenge merkezimizi ziyaret edin.

Yazan: Marcus Hawkins

İlgili ürünler

İlgili makaleler

  • AYDINLATMA TEKNİKLERİ

    Işıkla boyama fotoğrafçılığı

    Işık kaynaklarını ve uzun pozlamayı kullanarak kendi fotoğraflarınızı çarpıcı bir şekilde boyayın.

  • TEMEL FOTOĞRAFÇILIK BİLGİLERİ

    Uzaktan fotoğraf çekin

    Her fotoğrafçılık türü için uzaktan çekimin avantajlarını keşfedin.

  • SİYAH-BEYAZ FOTOĞRAFÇILIK

    Uzun pozlamalı siyah-beyaz çekim yapma

    Stephen McNally'nin uzun pozlamalı mistik siyah-beyaz fotoğrafları nasıl çektiğini keşfedin.

  • HAREKET FOTOĞRAFÇILIĞI

    Fotoğrafçılıkta hareket yakalama

    Hareketleri nasıl yakalayacağınızı ve görüntülerinize nasıl hareket hissi katacağınızı keşfedin.