Gündüzleri turist rehberliği, akşamları ışık izi fotoğrafçılığı yapan Piotr Skrzypiec, Slovenya'da ve farklı yerlerde, fotoğraf çekilebilecek harika konumlar ve uzun pozlama teknikleri ile ilgili bilgilerini kullanarak göz alıcı manzara fotoğrafları çekiyor. Dolayısıyla Canon'un ilk Redline Challenge yarışmasını kazanması pek sürpriz sayılmaz.
Bu fotoğraf yarışmasında amatör fotoğrafçıların yetenekleri "karanlıktaki ışık" şeklinde kısa ve öz bir temayla test edildi. Piotr'ın fotoğraflarından üç tanesi jürinin ön eleme listesine girerken, sisin içinde gizlenmiş bir viyadüğü resmettiği atmosferik fotoğrafı yarışmanın kazananı oldu.
Piotr, hareket eden otomobillerin parlak ön farlarını kıvrımlı renk şeritlerine dönüştürmek için uzun pozlama kullandı. Uzun pozlama, fotoğraf çekerken birkaç saniyeden saatlere kadar uzayabilen ve hareketli nesnelerin bulanıklaşmasıyla sonuçlanan düşük enstantane hızlarıyla fotoğraf çekmek anlamına gelir. Bu teknik özel bir fotoğraf makinesi veya lens gerektirmez ve dikkat çekici sonuçlar yaratabilir. Uzun pozlama, hareketi bulanıklaştırmanın yanı sıra, ISO değerini düşürerek görüntü kalitesini yükseltmek amacıyla fotoğraf makinesine giren ışık miktarını en üst düzeye çıkarmak için de kullanılır.
Piotr diğer fotoğraflarını çektiği yerleri yeniden gezerken benzer ışık izi fotoğraflarının nasıl çekilebileceğine dair püf noktaları veriyor.
Hareketi uzun pozlamayla fotoğraflama: Redline Challenge birincisinden püf noktaları
1. Gece fotoğraf çekmeyin.
Gökyüzünün karanlık olmasına rağmen ilginç bir fotoğraf oluşturacak düzeyde renkli olmasından dolayı ışık izi fotoğraflarını alaca karanlıkta çekmek, gece yarısı çekmekten çok daha iyidir. Gökyüzü siyah ise ve hiçbir öğe içermiyorsa fotoğrafın "alt kısmı yoğun" bir etki bırakabilir. Bu sebeple binaları, tepeleri ve manzaranızın diğer öğelerini fotoğraflayabileceğiniz seviyede ışık varken çekiminize başlayın. "'Mavi saatin' son 20 dakikası kritik önem taşıyor," diyor Piotr. "Sonrasında dengeli bir fotoğraf oluşturmak için gölgeler aşırı karanlık, ışıklar ise aşırı parlak oluyor."
2. Araştırmanızı yapın.
Bu zaten bildiğiniz bir şey gibi gelebilir ancak yine de seçtiğiniz yolun, fotoğrafı çekeceğiniz zamanda görünür durumda olduğundan emin olun. Bir sahne kışın umut vadedebilir ancak yazın oradaki en iyi manzarayı engelleyen ağaçlar olabilir.
Piotr, bununla ilgili olarak "Fotoğraf çekerken yolu rahatça görmenizi sağlayan yüksek bir yer bulmak her zaman iyidir," şeklinde öneri veriyor. "Birkaç yıl önce yazın ortasında buraya geri geldim. Gece ışıklardan dolayı yolun kalp şeklini seçebiliyordunuz, ama üzüm bağından dolayı net görünmüyordu. Sonrasında bu alanı büyük ölçüde geliştirdiler. Artık fotoğrafçılar için ayrılmış, en az on tripod sığacak kadar büyük yeni bir platform var. Ön plandaki üzüm bağını da küçülttüler, bu şekilde yolun güzel şekli daha görünür hale geldi."
3. Kompozisyonunuzu planlayın.
Gece saatleri yaklaşırken fotoğraf çekecek olsanız da, hazırlığınızı gündüz yapmanız kadrajınızı ayarlamak için bolca zamanınız olması demektir. "İyi bir fotoğraf çekmek istediğinizde arka ve ön planları ve bu planları nelerle dolduracağınızı düşünmeniz gerekir," diye tavsiye veriyor Piotr.
"Trafiği de gözleri ön plandan arka plana doğru taşıyan kılavuz bir çizgi olarak düşünmek iyi bir fikir. Bunu yapabileceğiniz en iyi imkan; bir kilise, bir dağ veya en az onlar kadar belirgin bir odak noktası olan manzaranızın içinde S şeklinde kıvrılan bir yol bulabilecek kadar şanslı olduğunuz durumlar."
4. Fotoğraflarınızın netliğini koruyun.
Görüntünüzün sabit kısımlarının son fotoğrafta net kalması için fotoğraf makinenizin pozisyonunu tripod üzerinde kilitlemeniz ve pozlama süresince makineye dokunmamanız gerekiyor. Piotr buradaki püf noktasını "Ben fotoğraf makinesinin iki saniyelik otomatik zamanlayıcısını kullanmayı yeterli görüyorum," diye açıklıyor. "Yani kompozisyonu kontrol ediyorum, düğmeye basıyorum ve iki saniye sonra pozlama başlıyor."
Canon'un aynasız ve DSLR serilerindeki fotoğraf makineleri otomatik zamanlayıcı özelliğiyle geliyor. Piotr, DSLR fotoğraf makineleriyle fotoğraf çekerken, ayna kilidi işlevi olan fotoğraf makinelerinde bu özelliği kullanıyor. Özellik etkinleştirildiğinde aynayı yukarı konumuna kilitliyor ve fotoğraf makinesinin içinde fotoğrafın netliğini azaltabilecek titreşimlerin kalma ihtimalini düşürmek için pozlamanın başlamasını erteliyor. "Ancak aynasız fotoğraf makinesinde böyle bir sorununuz yok," diyor Piotr, "çünkü bir aynanız yok!"
5. Daha da uzun pozlamalar yapın.
Pozlamanın uzunluğunu kontrol etme yetisi son derece önemlidir. Canon EOS 4000'den Canon EOS 5D Mark IV'e kadar tüm EOS fotoğraf makineleri 30 saniyeye kadar uzun pozlama yapmanıza izin verir. Enstantane Önceliği (Tv) modu tam olarak istediğiniz pozlama süresini (enstantane hızı) ayarlamanızı sağlarken, fotoğraf makinesi de buna göre otomatik olarak diyaframı ayarlar. ISO değerinizi de sahnenize göre ayarlayabilirsiniz.
Manuel (M) modda fotoğraf çekmek, en iyi netlik düzeyini yakalamak için diyaframı da kontrol etmenizi sağlar. Ayarlarınızı daha da ileri düzeyde özelleştirebilmeniz için Canon'un EOS RP gibi tam kare aynasız fotoğraf makinelerinde Esnek değer (Fv) modu da bulunur. Bu mod aslında enstantane hızını, diyaframı ve/veya ISO değerini herhangi bir noktada kontrol edebileceğiniz, tam otomatik bir moddur.
30 saniyeden daha uzun pozlamalar için Bulb modunu kullanmanız gerekir. Bazı EOS fotoğraf makinelerinin mod kadranında "B" seçeneği vardır ancak diğer fotoğraf makinelerinde Manuel modu seçerek 30 saniyelik enstantane hızı ayarının ötesine gitmeniz gerekir.
6. Pozlamayı ayarlayın.
Otomobillerin ışıklarını fotoğrafınızda kıvrılan ışık izlerine dönüştürmek için elbette normalden uzun bir pozlama yapmanız gerekir ancak pozlamanızın ne kadar uzun olacağı değişkenlik gösterir. Piotr bu konuda "Bu tamamen yolun türüne ve trafiğin yoğunluğuna göre değişir. Otobanlarda genellikle 30 saniyelik uzun pozlamaya ihtiyacınız olmaz; çünkü çok sayıda otomobil ve ışık izi vardır. Ancak daha sakin yollarda yalnızca çok uzun pozlamalarla fotoğraf çekebilirsiniz", diyor.
"Ben diyaframı her zaman f/8 veya f/11 değerlerinde kullanırım. Fotoğrafın her yeri net olmayabileceğinden, diyaframı f/8'den daha fazla açmak genellikle iyi bir fikir değildir. ISO değerinizi ISO 800 gibi bir düzeye çıkarmanız gerekiyorsa problem olmayacaktır. Fotoğrafınız biraz kumluysa fotoğrafı düzenlerken bunu düzeltebilirsiniz. Ödül olarak kazandığım Canon EOS R5 gibi yeni fotoğraf makineleri ise ISO 800'de hiç zorlanmıyor ve bu ayarda çekilen fotoğraflarda hiçbir kumlanma görmüyorum." EOS R5'in ISO aralığı ISO 100 - 51.200 arasında olduğundan, ISO 800 göreceli olarak düşük bir hassasiyettir ve düşük ışıkta bu değerde çekilen fotoğraflarda kusursuz bir görüntü kalitesi elde edilir.
7. Doğru kiti seçin.
Profesyonel görünen ışık izi fotoğrafları çekmek için L serisi profesyonel bir lense ihtiyacınız yok. Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM veya RF 35mm F1.8 Macro IS STM gibi kompakt ve hafif bir lens taşınması daha kolay iken size aynı düzeyde net ve detaylı fotoğraflar verecektir.
"Net bir fotoğraf elde etmek için genellikle kısık diyaframlar kullanacağınızdan f/1,8 veya f/2,8 gibi hızlı maksimum diyaframlı lenslere ihtiyacınız yok," diyor Piotr. "Sahnemi kadrajlamam için bana daha fazla seçenek verdiğinden her zaman zum lensler kullanırım ancak aslında lens seçimi, fotoğrafın tripod kullanmak ve trafik yoğunluğu gibi diğer yönleri kadar önemli değildir. Fotoğrafın net olması yeterlidir!"
İşte bu kadar. Işık izlerini fotoğraflamak pozlamanızı kontrol etmeyi ve çıplak gözle görülemeyen bir şeyi yakalamak için fotoğrafı nasıl kullanacağınızı öğrenmenin harika bir yoludur. Fotoğraf makinesi ekipmanı açısından da yüksek seviyede gereksinimleriniz yoktur. Ancak çabanızın karşılığında inanılmaz fotoğraflar elde edebilirsiniz. Piotr'a sormanız yeterli!
Ön eleme listesine kalan fotoğrafları görmek ve profesyonellerden daha fazla püf noktası ve öneriler görmek için Redline Challenge merkezimizi ziyaret edin.
Yazan: Marcus Hawkins
İlgili ürünler
-
EOS R6
Dilediğiniz konuyla ve dilediğiniz teknikle çekimler yapın. EOS R6, yaratıcılığınızı hiç olmadığı kadar iyi kullanmanızı sağlar. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Tam kare aynasız fotoğraf makinesi tutkunları için ideal günlük lens. Kullanım kolaylığı, düşük ağırlık ve kompakt boyut sunan RF 24-105mm F4-7.1 IS STM sayesinde fotoğrafçılığınızı bir adım öteye taşıyın. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Geniş açılı perspektif, yakın odaklama ve Hibrit IS için hızlı diyafram açıklığına sahip 35 mm f/1,8 MAKRO lens. -
EOS 5D Mark IV
Ne çekerseniz çekin, benzersiz bir görüntü kalitesi ve baştan sona profesyonel bir performans alacağınızdan emin olabilirsiniz. -
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Stüdyo dışında tek bir lens taşımak isteyenlerin tercihi olan bu lens, gelişmiş görüntü sabitleme sayesinde etkileyici bir görüntü kalitesi sunar. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Manzara fotoğrafçılığı, vlog çekimi, iç mekan çekimi ve harika makro görüntüler için ideal olan kompakt, hafif 24 mm sabit lens.