Videolarınızda zaman ve hareket ile oynayarak dünyanın gözle görülmeyen harikalarını açığa çıkarabilirsiniz. Hızlı akan aksiyonları yavaşlatabilir ya da güneşin doğması veya bulutların gökyüzünden geçmesi gibi uzun süreçleri hızlandırabilirsiniz. Uzman film yapımcısı Matthew Vandeputte, ağır çekimden zaman atlamalı ve hızlandırılmış videolara kadar çeşitli zaman ayarlamalarıyla çekim yapmaya yönelik tekniklerini paylaşıyor.
Tüm bu tekniklerin temel noktası kare hızıdır. Kare hızı, video çekimi için kayıt ve oynatma hızını saniye başına kare (kare/sn) olarak belirler. En yaygın standart kayıt ve oynatma hızları 25 kare/sn veya 30 kare/sn'dir. Filmler genellikle 24 kare/sn hızında çekilir. 25 kare/sn daha "sinematik" bir görünüm sunarken 30 kare/sn'de görüntüler daha nettir ve bu hız genellikle hızlı spor ve haber çekimleri için tercih edilir.
Seçtiğiniz değer çok fazla fark yaratmasa da normal şartlarda kayıt ve oynatma kare hızlarınız birbiriyle eşleşmelidir. Ağır çekim videolar için daha yüksek bir kare hızında kayıt yapmanız gerekir. Örneğin, 50 kare/sn hızında kayıt yapar ve bu içeriği 25 kare/sn hızında oynatırsanız tüm hareketlerin hızı yarı yarıya yavaşlar.
Zaman geçişini hızlandırmak için daha düşük bir kare hızında kayıt yapmanız gerekir. Daha uzun bir zaman diliminde 25 ayrı kare çekerek ve bunları 25 kare/sn hızında oynatarak dakikaları, saatleri ve hatta günleri tek bir saniyelik videoya sığdırabilirsiniz. Zaman atlamalı ve hızlandırılmış videolar bu şekilde oluşturulur. Zaman atlamalı videoların bir türü olan hızlandırılmış videoda fotoğraf makinesi hareket halindedir. Zaman atlamalı videolar, genellikle tripodla veya hareket kontrolü kaydırıcısıyla çekilir. Böylece fotoğraf makinesi her zaman aynı noktada kalır ancak hızlandırılmış videolarda, her fotoğraf için fotoğraf makinesinin konumunu değiştirebilirsiniz.
ZAMAN ATLAMALI ÇEKİM FOTOĞRAFÇILIĞI
Zamanın kontrolünü elinize alın; ağır çekim, zaman atlamalı çekim ve hızlandırılmış çekim videoları keşfedin.
"Zaman atlamalı çekimler, büyük ve geniş açılı bir doğa manzarası veya şehir manzarası gibi yeni bir sahnenin veya yeni bir konumun temel ya da tanıtıcı bir çekimi için gerçekten iyi bir yöntemdir," diye açıklıyor Matthew. "Hızlandırılmış çekim ise görüntüye bakan kişiyi bir yolculuğa çıkardığınız özel bir efekt gibidir. Bir yönetmenin bir zamanlar bana dediği gibi hızlandırılmış video, zaman ve mekan arasında uçmaya benzer."
Matthew, farklı zaman atlamalı çekim ve hızlandırılmış çekim teknikleriyle gerçek zamanlı ve ağır çekim videoları bir arada kullanan büyüleyici çekimler yaratma konusunda uzmanlaşmış bir film yapımcısı ve video editörüdür. Matthew'un çalışmaları Netflix, National Geographic ve Discovery Channel gibi çeşitli platformlarda yer alıyor.
"Yaklaşık 11 yıl önce bir film okulundayken internette zaman atlamalı bir astrofotoğrafçılık videosu gördüm ve bu video aklımı başımdan aldı," diye anlatıyor. "O zamanlar EOS 600D [şimdi yerini Canon EOS 850D aldı] kullanıyordum ve bu fotoğraf makinesiyle zaman atlamalı çekimler de yapabileceğimi fark ettim. Bunun üzerine o gece ilk sekansımı çektim ve o zamandan beri çekim yapmaktan hiç vazgeçmedim."
Zaman atlamalı ve hızlandırılmış çekim tekniği
Hem zaman atlamalı hem hızlandırılmış çekim için görüntülerin düzenli aralıklarda çekilmesi gerekir. Matthew, zaman atlamalı çekimler için en az 300 fotoğraf çekilmesini öneriyor, "İster 25 kare/sn ister 30 kare/sn hızında oynatın, bu şekilde en az 10 saniyelik video elde edersiniz."
Canon EOS R6 ve EOS RP gibi çeşitli EOS fotoğraf makinelerinde, süreci sizin için otomatik hale getiren dahili bir aralık zamanlayıcı ve doğrudan fotoğraf makinesinden paylaşılmaya hazır video klipler oluşturan Zaman Atlamalı Video çekim modu bulunur. Matthew, post prodüksiyonda daha fazla seçenek sunduğundan tekli fotoğrafları RAW dosyaları olarak kaydetmeyi tercih ediyor. RAW görüntülerini işledikten sonra Adobe After Effects'te* dijital sabitleme uyguluyor ve son düzenlemeyi Adobe Premiere Pro'da* yapıyor. Ancak siz, JPEG görüntülerden zaman atlamalı videolar oluşturmaya başlarken Mac'inizdeki ücretsiz iMovie veya PC'nizdeki MakeAVI gibi çeşitli yazılımları kullanabilirsiniz.
Matthew, hızlandırılmış videolar için çok fazla kare çekmenin pek de pratik olmadığını söylüyor. "Hızlandırılmış video için 300 fotoğraf çekersiniz tripodu taşıyıp her çekimi yeniden kadrajlamanız muhtemelen saatlerinizi alacaktır. Çoğu hızlandırılmış klip için bu kadar uzun bir sekansa gerek yoktur. Bu nedenle en az 120 fotoğrafla çekim yapmanızı öneririm. Bir diğer önerim de, çekimler arasındaki zaman aralığının tutarlı olmasını sağlayarak her fotoğrafı manuel olarak çekmektir. Otomatik aralıklı çekim kullanıyorsanız ve çekim tetiklendiğinde sahneyi kadrajlamaya hazır değilseniz baştan başlamanız gerekebilir."
Zaman atlamalı veya hızlandırılmış çekimde yakalamak istediğiniz hareketin hızı, fotoğraflar arasında kullanılacak zaman aralığını belirler. Hızlı konular için birkaç saniyelik kısa aralıklar gerekirken büyüyen çiçekler veya çürüyen meyveler gibi yavaş hareket eden konular için birkaç dakikalık aralıklar gerekebilir.
Zaman atlamalı ve hızlandırılmış videolar çekme
Bir konuyu uzun bir süre boyunca yakından çekiyorsanız ışık koşullarının önemli ölçüde değişmemesi için yapay ışıklandırma kullanmanız gerekir. Manzaralar ve şehir manzaralarında, zaman içindeki ışık değişimi çekiminizin en çok ilgilenmeniz gereken noktası olacaktır. Kitin kritik parçalarından biri de tripoddur çünkü fotoğraf makinesi çekimler arasında hareket ettirilirse sabit nesnelerde rahatsızlık verici bir "titreme" görülür ve hareketli nesneler doğal görünmez. Etkili bir hızlandırılmış çekim için fotoğraf makinesinin titreyerek değil, akıcı bir şekilde hareket ediyor gibi görünmesi gerekir.
"Hızlandırılmış çekimin üç unsuru vardır," diyor Matthew. "Elbette bir konu ve izleyeceğiniz bir rota veya yol gerekir. Bu bir nesneye doğru, nesneden uzağa doğru, nesnenin yanlarında veya nesnenin çevresinde bir daire şeklinde olabilir. İhtiyacınız olan üçüncü şey ise her fotoğrafta tam olarak aynı noktada tutabileceğiniz bir sabitleme noktasıdır." Sahnede her karede aynı konumda tutacağınız bir nokta seçmek, fotoğraf makinesi hareketinin bu nokta çevresinde olmasını sağlar ve bu sayede çekim tutarsız değil, akıcı görünür. Sabitleme noktasını aynı konumda tutmak için Matthew, bu noktayı her çekimde aynı AF noktası ile vurgulamanızı veya fotoğraf makinenizin ızgara düzenini etkinleştirmenizi önerir.
Yakından (bir çiçeğin açmasını yakalamak gibi) veya metrelerce uzaktan (bir manzaranın üzerinden geçen bulutların panoramik görünümü gibi) zaman atlamalı çekim yapabilirsiniz. Sahneye uygun herhangi bir lensi kullanabilirsiniz ancak odak uzaklıklarının aralığı çekimleri için ideal olduğundan Matthew, işlerinde Canon EF 24-70mm f/4L IS USM lensi ve EOS R Sistemi fotoğraf makineleriyle Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM veya Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lensleri kullanıyor. Ultra geniş açılı lenslerin karenin kenarlarında oluşturabileceği perspektif bozulması riskinden dolayı hızlandırılmış çekimler için 24 mm'den geniş açılı lenslerle çekim yapılmasını kesinlikle önermiyor. "Örneğin 16 mm'de çekim yapıyorsanız ve çekimler arasında kadrajınızda birkaç cm'lik kayma oluyorsa post prodüksiyon sürecinde kenar perspektifindeki bu değişimi düzeltemezsiniz."
Ağır çekim tekniği
"Zaman atlamalı ve ağır çekim videolar, bahsettiğimiz zaman ayarlamasının iki ayrı ucunda yer alır," diyor Matthew. "Zaman atlamalı çekim hareketi hızlandırırken ağır çekim yavaşlatır." Bu sayede ağır çekim, normalde çok hızlı sona eren hızlı aksiyonları izlemek için idealdir.
Ağır çekim, zaman atlamalı çekime kıyasla birçok yönden daha kolay gerçekleştirilir. Mevcut Canon EOS ve PowerShot serilerindeki her fotoğraf makinesi (PowerShot ZOOM hariç), daha yüksek kare hızlarında video çekebilir. En yüksek kare hızları genellikle yalnızca daha düşük video çözünürlüklerinde çekim yapıldığında kullanılabilir. Bununla birlikte, EOS R6 gibi cihazlar 4K'da 50 kare/sn ve 60 kare/sn veya Full HD'de 100 kare/sn ve 120 kare/sn hız sunar.
Çıkış kare hızının tam katı olacak bir değerde çekim yapmanız gerekmez. Örneğin, fotoğraf makineniz bu hızı sunuyorsa 120 kare/sn hızında çekim yapabilir ve post prodüksiyonda hızı 25 kare/sn'ye düşürebilirsiniz. Çekim yaparken kare hızınız ne kadar yüksek olursa videoyu normal hızda oynattığınızda video o kadar yavaş görünür.
Enstantane hızını kullanma
Enstantane hızı, normalde pozlamayı kontrol etme yöntemlerinden biridir ancak aynı zamanda hareketli nesnelerin görüntüde nasıl işlendiğini de belirler. Matthew, zaman atlamalı veya hızlandırılmış çekimlerde yüksek enstantane hızları kullanılırken tüm hareket donacağından ve her kare aşırı net görüneceğinden, kareler video olarak oynatıldığında tutarsız ve uyumsuz hareketler elde edileceği konusunda uyarıyor. "Yoldan geçen arabalar ve insanlar gibi hareketli nesneleri bulanıklaştırmak için daha düşük enstantane hızları kullanmak gerçekten etkileyici bir efekt oluşturur."
Peki doğru enstantane hızına nasıl karar verirsiniz? "180 derece enstantane kuralı adını verdiğimiz bir şey var," diye açıklıyor Matthew. "Bu kural, video klipler için enstantane hızının, kare hızının iki katının tersi olmasını öneriyor. Yani 25 kare/sn hızında çekim yapıyorsanız enstantane hızınız 1/50 saniye olmalı. Bu şekilde, en güzel hareket bulanıklığı görünümünü ve en sinematik görünümlü çekimleri elde edersiniz. Yüksek kare hızlarında ağır çekim yaparken hala bu kuralı izliyorum. Örneğin, 100 kare/sn'de çekim yapıyorsam 1/200 saniyelik enstantane hızı kullanıyorum."
Zaman atlamalı veya hızlandırılmış videolar için çok daha düşük kare hızlarında bir dizi fotoğraf çekerken bile Matthew, bir noktaya kadar 180 derece enstantane kuralına bağlı kalıyor. "Kareleriniz arasında dört saniyelik aralık varsa (bulutlar için yaygın olarak kullanılır) her görüntüyü iki saniye pozlamalısınız. Aralıklar bundan uzunsa ve hatta dakikalara çıkıyorsa bu kurala bağlı kalmanıza gerek yok ancak her zaman daha uzun enstantane hızlarıyla veya tripod kullanarak çekim yapmanızı öneririm."
Daha uzun enstantane hızları kullandığınızda, pozlamayı kontrol etmek için başka şeylerden yararlanmanız gerekebilir. Bu nedenle Matthew, lense giren ışık miktarını azaltmak için ND filtresi kullanıyor. "Gündüz çekim yapıyorsanız daha düşük enstantane hızlarında iyi bir pozlama elde etmek için lenste gerçekten güçlü bir ND filtresi kullanmanız gerekir," diyor.
Artık zamanı ve hareketi yeni ve yaratıcı bir şekilde yakalamak için tüm araçlara sahip olduğunuza göre bir sonraki çekimizde ağır çekim, zaman atlamalı çekim veya hızlandırılmış çekimi denemeye ne dersiniz?
Yazan: Marcus Hawkins
*Adobe, Adobe Premiere ve After Effects, Adobe'nin ABD'de ve/veya başka ülkelerdeki tescilli ticari markaları veya ticari markalarıdır.
İlgili Ürünler
-
Aynasız Fotoğraf Makineleri
EOS R6
Dilediğiniz konuyla ve dilediğiniz teknikle çekimler yapın. EOS R6, yaratıcılığınızı hiç olmadığı kadar iyi kullanmanızı sağlar. -
Aynasız Fotoğraf Makineleri
EOS RP
Seyahat fotoğrafları ve günlük çekimler için tasarlanmış küçük, hafif ve sezgisel tam kare aynasız fotoğraf makinesi. -
RF Lensler
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Tam kare aynasız fotoğraf makinesi tutkunları için ideal günlük lens. Kullanım kolaylığı, düşük ağırlık ve kompakt boyut sunan RF 24-105mm F4-7.1 IS STM sayesinde fotoğrafçılığınızı bir adım öteye taşıyın. -
RF Lensler
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Hızlı diyafram açıklığına ve 5 stop'lu görüntü sabitleme özelliğine sahip 24-70 mm zum ile tam kare aynasız fotoğraf çekimlerinize profesyonellik katın. -
DSLR Lensleri
EF 24-70mm f/4L IS USM
F/4 diyafram ve Görüntü Sabitleyici özellikleriyle seyahat ve genel kullanım için ideal olan kompakt L serisi zum lens.